Festiwal Rozrywek Matematycznych

Festiwal Rozrywek Matematycznych w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Sance był projektem napisanym przez nauczycielkę matematyki panią Martę Moczarną. Jej innowacyjne podejście do nauczania matematyki, pasja i zaangażowanie pozwoliło na uzyskanie środków finansowych w projekcie mPotęga realizowanym przez Fundację mBanku.

Celem projektu było odczarowanie matematyki, pokazanie jej wszechobecności w nieszablonowy sposób, głównie poprzez zabawę. Projekt skierowany był do uczniów klas 7 – 8, jednak poprzez wydarzenie jakim był Festiwal, pozostali uczniowie wraz z rodzinami zostali do niego również włączeni. Już początkiem września uczniowie rozpoczęli przygotowania do jego organizacji. Uczestnicy zajęć podzieleni na cztery grupy próbowali swoich sił w stworzeniu własnych matematycznych rozrywek. Grupa pierwsza zajmowała się tworzeniem escape roomów, druga gier terenowych, trzecia teleturniejów a ostatnia wystawą sztuki. Pierwsze spotkania to był czas, w którym uczniowie sami byli uczestnikami takiej formy zajęć, żeby już początkiem października, naładowani pomysłami, wyposażeni w różne środki i narzędzia mogli wprowadzić wszelkie innowacje do własnych pokojów.

Efektem ich wytężonej pracy było powstanie trzech Escape Roomów o intrygujących nazwach: Tajemnica Nauczyciela, Pokój Alchemika i Klątwa Faraona, dwóch gier terenowych: Matematyczne Cluedo i Wybuchowe Śledztwo oraz Teleturnieju, do którego eliminacje wzorowane były na znanym 1 z 10 a finał na emitowanym w latach 90 programie Szalone Liczby. Każdy z pokoi i każda z gier wprowadzały do innego świata poprzez przedstawienie interesującej historii na wejście, owianej mroczną tajemnicą, którą już od początku chciało się odkryć i rozwiązać przedstawione w niej zagadki. Aby rozwiązać liczne łamigłówki należało korzystać z mapy, odczytywać dane z układu współrzędnych, rozwiązywać równania, znać systemy liczbowe inne niż arabski, zamieniać jednostki i przede wszystkim należało wykazać się logicznym myśleniem. Droga do uwolnienia była długa, ale niesamowicie intrygująca i trzymająca graczy w napięciu. Dodatkowo emocje podsycały zastosowane narzędzia: kody QR do pomalowania, skrzyneczki zamknięte na kłódki z szyfrem, długopisy z światłem UV, czy możliwość mieszania eliksirów, dzięki którym uczestnicy mogli poczuć się jak prawdziwi detektywi. Z kolei na wystawę sztuki powstały liczne prace przedstawiające fraktale, imienne mandale, obiekty takie jak ślimak Teodorosa czy złota spirala. Dzięki tym artystycznym wyzwaniom ćwiczyć mogli wyobraźnię przestrzenną, uczyli się dostrzegać symetrie, poznali konstrukcję odcinków o długościach niewymiernych. Matematyczni artyści wyszywali też wyszywanki matematyczne i składali origami. W listopadzie uczniowie skupili się na ostatnich poprawkach i przeszli do fazy testowej własnych zagadek. Wszystkie grupy wymieniały się między sobą, odwiedzały w stworzonych grach, po to aby wyciągnąć wnioski i doszlifować niedoskonałości, jeśli takie wystąpiły. Wtedy też zaproszono gości, reklamowano Festiwal i zakupiono nagrody.

Finał projektu miał miejsce 11 grudnia, w godzinach od 14:00 do 18:00. Celowo dniem tym była niedziela, aby umożliwić rodzinom wspólne spędzenie czasu. Organizatorzy (czyli uczniowie klasy 7 i 8) się nie zawiedli, gdyż Festiwal cieszył się dużym powodzeniem. Na plakatach do poszczególnych pokoi już w pierwszej godzinie Festiwalu trudno było szukać wolnego miejsca do zapisu do gry a sala gimnastyczna pękała w szwach. Ci, którzy czekali na wejście do poszczególnych pokoi, mieli zapewnione liczne rozrywki w postaci kreatywnych stoliczków, przy których uczniowie instruktorzy ukazywali piękno matematyki. Każdy stoliczek prezentował jakąś ciekawostkę a odwiedzający odchodzili stamtąd z własnoręcznie wykonanymi dziełami, między innymi bryłą platońską na sznurkach, heksaflexagonem, wyszywanką z przekątnymi dwunastokąta foremnego czy wstęgą Mobiusa. Kolejnym punktem na Festiwalu, który cieszył się dużym powodzeniem był Matematyczny Kalendarz Adwentowy, którego rozwiązanie kilku świątecznych łamigłówek dawało możliwość wzięcia udziału w losowaniu atrakcyjnych nagród. Każdy miał też możliwość rozgrywek w kąciku planszówkowym. Bardzo ważne dla organizatorów FRM było zaangażowanie rodziców z dziećmi, czasem nawet kilkuletnimi.Mamy mamy nadzieję, że  w ten sposób rozbudzać się będzie zamiłowanie do nauki matematyki i zrozumienie, że może to być świetną zabawą. Dziękując wszystkim zaangażowanym nie można zapomnieć o rodzicach którzy przy tej okazji przygotowali wraz z dziećmi ozdoby choinkowe i stroik oraz częstowali gości kawą i własnoręcznie upieczonym ciastem.