Trwa modernizacja linii kolejowej E30, która łączy stolice Śląska i Małopolski. W Krzeszowicach, Zabierzowie i Rudawie widać już pierwsze efekty inwestycji. Podróżni korzystają z nowych peronów, a kierowcy ze zmodernizowanych wiaduktów i przejazdów kolejowych. Kolejne gotowe elementy infrastruktury będą oddawane do użytku mieszkańcom w najbliższych tygodniach.
Modernizacja szlaku kolejowego z Krakowa w kierunku Katowic jest na bardzo zaawansowanym etapie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podzieliło tę inwestycję na mniejsze odcinki. Prace budowlane pomiędzy granicą Krakowa a Krzeszowicami już się zakończyły. Podróżni mogą korzystać z nowych peronów w Zabierzowie, Rudawie i Krakowie Mydlnikach Wapienniku. Oddane do użytku przewoźników zostały dwa zmodernizowane tory, a pociągi przyspieszyły do 120 km/h. Gotowe są też wiaduktu kolejowe i drogowe, które poprawiają bezpieczeństwo i ułatwiają komunikację na lokalnych drogach. Chodzi m.in. o wiadukty kolejowe w Zabierzowie i Krakowie oraz wiadukt drogowy w Rząsce.
Prace budowlane nie zwalniają tempa pomiędzy Krzeszowicami a Trzebinią. Podróżni w Krzeszowicach już korzystają z pierwszego nowego peronu, co pozwoliło na uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych z Krakowem. Ku końcowi zmierza budowa wiaduktów drogowych. Obiekt wzdłuż ul. Daszyńskiego w Krzeszowicach będzie gotowy we wrześniu, a wiadukt zlokalizowany w Woli Filipowskiej (Białka) ok. miesiąc później. Wszystkie prace budowlane na tym odcinku zakończą się w drugiej połowie przyszłego roku. Zmodernizowane tory zostaną poddane certyfikacji, co ostatecznie pozwoli przyspieszyć pociągi pasażerskie do 160 km/h.
Dzięki inwestycji PLK znacznie skróci się podróż z Trzebini, Krzeszowic i Zabierzowa do Krakowa, a dzięki nowemu przystankowi, który powstaje w krakowskich Bronowicach, mieszkańcy regionu zyskają wygodne połączenie z ważnym węzłem przesiadkowym. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską, w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.
– Kolej zmienia się na naszych oczach. Przez wiele lat władzom brakowało determinacji, aby przeprowadzić modernizację linii kolejowej, biegnącej przez Zabierzów, Rudawę i Krzeszowice. Dzisiaj widzimy efekty działań, prowadzonych przez nasz rząd. Dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Każdy kolejny remontowany przystanek kolejowy, każdy bezkolizyjny przejazd, każdy nowoczesny system sterowania ruchem przybliża nas do tego celu. Tak dzieje się także tutaj – na przez lata zaniedbywanej ziemi krakowskiej – dodaje.
– Kolej musi służyć mieszkańcom polskich dużych miast, miasteczek i wsi. Realizujemy program zrównoważonego rozwoju wierząc, że Polska jest jedna, a inwestycje mają obowiązek służyć Polakom w każdym regionie kraju – przypomina minister Adamczyk.

